Auta meitä auttamaan - tule issikkakummiksi ukrainalaislapsille!

2.8.2023

Iloa islanninhevosten kanssa!
Iloa islanninhevosten kanssa! Kuva Pia Ralli
Ihanaa islanninhevosta voi halia monella tavalla.
Ihanaa islanninhevosta voi halia monella tavalla. Kuva Pia Ralli
Pientä pulikointia Mallasvedessä.
Kuva Iida Haapakoski
Pientä pulikointia Mallasvedessä. Kuva Iida Haapakoski
Metsäretkellä Äimälässä.
Metsäretkellä Äimälässä. Kuva Pia Ralli
Nähdään pian uudestaan!
Kuva Annukka Hakala
Nähdään pian uudestaan! Kuva Annukka Hakala

Islanninhevosystävät Alsæla ry tarjoaa suurta onnea ukrainalaislapsille Pälkäneellä islanninhevostoiminnassa. Nyt etsimme toiminnan jatkon mahdollistajiksi suurisydämisiä issikkakummeja.

Hulmuavat harjat, rytmikkäästi tömisevät kaviot, hevosen lempeä katse ja lasten hymyyn kääntyvät suupielet sekä ilosta sädehtivät silmät – tätä on kesän ajan koettu Pälkäneellä. Voittoa tavoittelematon pälkäneläinen yhdistys Islanninhevosystävät Alsæla ry on järjestänyt viikoittaista hevostoimintaa ukrainalaislapsille Koivurinteen issikkatilalla Pälkäneen Äimälässä.

Yhdistys toivoo, että toiminta voi jatkua vielä syyskaudellakin. Alsæla etsiikin nyt hevostoiminnan jatkumisen mahdollistavia ”issikkakummeja” yhteistyökumppaneikseen.

Ukrainasta Suomeen on Venäjän hyökkäyssotaa paennut reilusti yli 50 000 ihmistä. Pälkäneelle heistä on asettunut yli 70 henkilöä. Pakolainen on aina haavoittuvassa asemassa uudessa, itselleen vieraassa maassa ja kulttuurissa. Pakolaisen kotoutumista edistää parhaiten kielen oppiminen ja paikalliseen elämään osalliseksi pääseminen.

”Alsælan johtokunta tarttui välittömästi Pälkäneen ukrainalaiskoordinaattori Ringa Lotan ehdotukseen järjestää hevostoimintaa kunnassa asuville ukrainalaislapsille ja -nuorille”, kertoo yhdistyksen puheenjohtaja Johanna Niemi.

Sana alsæla on islantia ja tarkoittaa suurta onnea. Nimi kuvaa Pälkäneellä lokakuussa 2012 perustetun Islanninhevosystävät Alsælan toiminnan ydintä: yhdistys järjestää suurta onnea islanninhevosen ystäville, erityisesti lapsille ja nuorille.

”Alsæla on perustamisestaan lähtien vahvasti tukenut lasten ja nuorten ratsastusharrastusta järjestämällä tuettuja ratsastuskursseja ja muuta hevostoimintaa nuorisolle. Suomalaislasten oheen tulivat tänä kuluneena kesänä ukrainalaislapset”, Niemi toteaa.

Yhdistys kerää toimintaansa varoja järjestämällä erilaisia kursseja ja tapahtumia, joiden tuotolla katetaan osa nuorisotoiminnan tukemisesta. Myös Pälkäneen kunnalta on vuosittain saatu toimintaan avustusta.

”Pienen yhdistyksen varat ovat luonnollisesti rajalliset, eikä toiminnalla tavoitellakaan voittoa. Päätimmekin nyt etsiä yhteistyökumppaneita tukijoiksi mahdollistamaan ukrainalaislasten onnenhetkiä islanninhevosten parissa vielä kesän jälkeenkin”, Niemi sanoo.

Kesän hevostoimintaa Koivurinteen issikkatilalla ovat ohjanneet tilan omistaja, askellajiratsastuksen FEIF-ohjaaja Kati Susi ja Alsælan taloudenhoitaja Pia Ralli. Ryhmäläisten avustajina ovat toimineet nuoret askellajiratsastuksen harrastajat Iida Haapakoski, Ellen Otsasson ja Jenna Tyynelä.

Lasten ja nuorten kanssa on opeteltu hevosen hoitamista ja ratsastuksen alkeita kentällä, maastossa, laitumilla ja Mallasvedessä hevosten kanssa kahlaillen. Toimintaan on osallistunut kymmenen ukrainalaislasta ja -nuorta yhteensä kahdeksalla kerralla. Osallistujat ovat iältään 5−17-vuotiaita ja he ovat kotoisin itäisen Ukrainan suurkaupungeista.

”Lasten ilo, innostus ja kesän mittaan syttynyt hevosrakkaus ovat tehneet meidät kaikki toiminnassa mukana olleet suunnattoman onnellisiksi. On ilmiselvää, että sodan aiheuttamat murheet pyyhkiytyvät lasten mielistä hevosten kanssa touhutessa. He kaikki kyselevät, milloin pääsee uudestaan tallille”, Ralli ja Susi kertovat.

Näin voit auttaa Islanninhevosystävät Alsælaa jatkamaan ukrainalaisten hevostoimintaa:
- yksi kerta hevostoimintaa ukrainalaisten ryhmälle maksaa Koivurinteessä 50 euroa.
- lähetä sähköpostia islanninhevosystavat.alsaela@gmail.com. Kerro viestissä yhteystietosi ja summa, jonka haluat lahjoittaa. Lähetämme vastauspostissa maksutiedot.
- yrityksillä on mahdollisuus saada sponsorointilasku, joka on verovähennyskelpoinen (ei sisällä arvonlisäveroa).

Lisätietoja antaa pj. Johanna Niemi